Адаптація до школи - як допомогти
першокласнику
Ви ніколи не
замислювалися над тим, чому першокласникам не ставлять оцінки?
Перший рік навчання - період адаптації
школяра до нового кола спілкування, до нового укладу життя, до збільшення
фізичного та емоційного навантаження. Щоб у дитини не сформувався комплекс
неповноцінності через низку невдач, протягом першого року навчання старанність
першокласників і їх успішність оцінюється виключно у словесній формі без
застосування 12-бальної системи. Звикання до школи - тривалий індивідуальний
процес. Згідно зі статистикою, тільки 50% дітей адаптується до нових умов і
вимог протягом півроку. Другий половині потрібно більше часу. Від чого залежить
тривалість адаптації? Перш за все, від того, чи була дитина психологічно готова
до школи, а також від її стану здоров´я та рівня розвитку.
Батькам першокласників слід
розуміти, що адаптація до школи - це процес багатоплановий, тобто в ньому
задіяно як фізіологічні явища, так і соціально-психологічні. Що стосується
фізіологічної адаптації, то медики відзначають, що більшість першокласників
хворіє у вересні, деякі діти втрачають вагу в перші 2-3 місяці навчання, деякі
скаржаться на втому, головний біль, стають примхливими. Це не дивно, оскільки
на 5-6 річних малюків обрушується лавина завдань, що вимагають від них
розумового і фізичного напруження. Соціально-психологічна адаптація полягає в
освоєнні нового соціального статусу «учень», а також у налагодженні ефективного
спілкування з однолітками і вчителем.
Як зрозуміти, що дитина
успішно адаптувалася?
1. Процес навчання
викликає у першокласника позитивні емоції, він упевнений в собі і не відчуває
страх.
2. Новоспечений учень
справляється зі шкільною програмою.
3. Дитина проявляє самостійність при виконанні домашніх завдань і звертається
за допомогою до мами або тата тільки після того, як самостійно спробувала його
виконати.
4. Першокласник
задоволений своїми стосунками з однокласниками і вчителем.
Як можуть допомогти
батьки?
1. Пояснити дитині, що
означає «бути школярем» та для чого це потрібно. Розповідати про школу, про
існуючі в ній правила, щоб дитина була обізнана і, відповідно, відчувала себе
впевнено, не боялася і не сумнівалася у своїх здібностях.
2. Продумати режим дня і суворо його дотримуватися.
3. Навчити
першокласника задавати вчителю питання (не боятися і т.д.).
4. Розвивати навички емоційного контролю, вміння підкорятися правилам.
5. Пояснити, що означає «акуратно», «старанно», формувати самооцінку.
6. Розвивати комунікабельні здібності.
7. Підтримувати бажання вчитися.
8. Вислуховувати уважно
дитину, радити, як діяти в тій чи іншій ситуації.
9. Активно взаємодіяти з учителем і шкільним психологом.