Загальна
мета «Тижня безпеки життєдіяльності» складається з:
освітньої - формувати в учнів свідоме
ставлення до свого життя та здоров’я; популя-ризувати основні правила безпечної життєдіяльності
серед молоді;
розвиваючої –
розвивати в учнів життєві навички, що мають ключове значення для безе-ки
повсякденного життя;
виховної –
педагогічними методами впливати на реальну поведінку учнів шляхом розвитку у
них життєвих навичок необхідних для безпеки їхнього повсякденного життя; виховувати
в учнів гуманне ставлення до людини, що потрапила в біду, викликати до неї
співчуття, бажання допомогти; пропагувати професію рятувальника;
мотиваційної – створювати позитивну мотивацію у школярів до
вивчення правил безпечної поведінки в різних небезпечних ситуаціях;
практичної - підвищити рівень практичної підготовки учнів до дій
у разі виникнення надзвичайних ситуацій, закріпити отримані знання на практиці; відпрацювати стереотипи
поведінки школярів в умовах загрози та виникнення НС.
Запорукою успішного проведення
«Тижня знань безпеки життєдіяльності» є ефективна організація
навчально-виховного процесу, який дасть можливість учням оволодіти основними
знаннями, уміннями та навичками безпеки повсякденного життя, а також сформувати
у школярів правила безпечної поведінки та необхідність дотримання їх в різних
нестандартних ситуаціях.
Проведення тижня може включати такі
етапи:
визначення тематики заходів тижня: слід
враховувати сезонні ризики: наприклад, наприкінці першого семестру варто
більше уваги звертати на правила поведінки на льоду, під час ожеледиці, в
умовах низьких температур, під час проведення новорічних та Різдвяних свят
тощо. Наприкінці другого семестру слід наголошувати на правилах
поведінки під час відпочинку біля водоймищ, при зустрічі з дикими та свійськими
тваринами, під час грози, подорожі до лісу тощо;
продумане планування: підбір навчально-дидактичного
матеріалу та визначення форм проведення
заходів тижня повинні відповідати віковим групам та індивідуальним
особливостям учнів: 8-9 класів, 10-11
класів;
чітка та результативна організація навчально-виховного процесу;
використання сучасних педагогічних методик:
інтерактивних, проектних, тренінгових тощо, які дадуть змогу задіяти не тільки
свідомість дитини, а і її почуття, емоції, вольові якості, тобто залучатимуть до процесу навчання «цілісну
людину»;
використання міжпредметних зв’язків: оскільки
безпека життєдіяльності - предмет інтегрований, тому при проведенні заходів
слід опиратися на знання учнів з природознавства, біології, географії, хімії,
фізики, основ здоров’я тощо;
моделювання стереотипів поведінки школярів в умовах
загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, засвоєння основних правил
поведінки, які гарантують безпеку повсякденного життя дитини;
підведення підсумків тижня.
Безумовно, успішне втілення
завдань, які поставлені перед освітніми закладами щодо навчання та виховання
дітей, ознайомлення їх з правилами безпеки, можливе тільки при творчому
поєднанні класних і позакласних заходів та гурткової роботи.
Особливу увагу необхідно
приділити засвоєнню практичних дій учнів,
їх вмілому поводженню в різних життєвих ситуаціях.
Під час проведення «Тижня знань безпеки життєдіяльності» можна виокремити такі компоненти: теоретичний, практичний, ігровий.
Теоретичний компонент може бути різноманітним. Його основне завдання – розширити та поглибити знання школярів про основи безпеки життєдіяльності, різного роду надзвичайні ситуації та правила поведінки під час їх виникнення, безпеку у повсякденному житті, ведення здорового способу життя тощо. Теоретичні знання школярі можуть отримати в ході проведення конференцій, диспутів, дискусій, дебатів, круглих столів на які бажано запрошувати фахівців з відповідних галузей.
Практичний компонент передбачає виконання учнями практичних дій: моделювання стереотипів
поведінки учнів в умовах загрози та виникнення різного роду надзвичайних
ситуацій.Проведення спортивних естафет тощо;
Ігровий компонент знайшов своє
застосування в конкурсах, вікторинах, турнірах, рольових іграх, театралізованих
виставах - найбільш видовищних масових заходах «Тижня знань безпеки
життєдіяльності». Основна перевага вищезгаданих заходів в тому, що участь в них
можуть брати всі без виключення учні.